Langmans embryologi - T.W. Sadler

Langmans embryologi - T.W. Sadler

Indlægaf frold » tors 24 jul, 2003 19:50

Billede

Link til Munksgaard

[url=http://www.munksgaarddanmark.dk/Datterforlag/MunksgaardDK/medicin.nsf/7d51f9bf2cc6758fc1256a3400374f85/309b330c1f751fa641256afe0050f0b6?OpenDocument]Hvem anbefaler Langmans embryologi
[/url]

495 sider
Udg. år 2006
2. udgave
ISBN 8762805088

Forlaget bla. skriver:
Bogen er en oversættelse af den nyeste udgave af den klassiske Langman's Medical Embryology. Bogen koncentrerer sig om de vigtigste og mest relevante kliniske aspekter af embryologien. Målet er at bibringe læseren en forståelse for principperne i fosterets udvikling, som kan anvendes i diagnose, behandling og forebyggelse af medfødte misdannelser. Bogen er forsynet med et enestående billedmateriale, og er fuldstændig opdateret mht. den nyeste viden om genetiske og miljømæssige faktorers betydning for udviklingen af misdannelser hos fosteret.
Bogen er pensum i faget embryologi for de medicinstuderende ved alle tre universiteter samt for de veterinærstuderende.

Denne udgave indeholder en opdateret tekst samt forbedrede illustrationer.
Senest rettet af frold tors 14 jun, 2007 19:58, rettet i alt 5 gange.
Brugeravatar
frold
Frederik Liljefred
Frederik Liljefred

Uni. el. sygehus: afdeling for hud og hor, OUH
Køn: Mand
Rigtige navn: Frederik Liljefred
PocketPC: Acer N311

Re: Langmans embryologi - T.W. Sadler

Indlægaf lars folkestad » ons 24 sep, 2003 15:57

denne bog er jeg ikke fan af. der er mange gode billeder og illustartioner. men teksten er svær at finne rundt i. der er mange ting som virker forklaret på en alt for kompliceret måde. jeg har dog kun læst den engelske udgave, men kan ikke forestille mig at det er blevet meget bedre af at den er gjordt dansk. jeg vil andbefale ellen holms cd-rom og den bog fadl har lavet i embryologi.
lars folkestad
Over 25 indlæg
Over 25 indlæg

Uni. el. sygehus: sdu
Rigtige navn: lars folkestad

Indlægaf marike » søn 28 sep, 2003 16:22

det er absolut en bog med muligheder. :roll: hvis man ønsker en anden vinkel på nogle af de fint illustrerede foldninger kan Larsen's human embryology anbefales
marike
Over 5 indlæg
Over 5 indlæg

Uni. el. sygehus: KU
Køn: Kvinde
Rigtige navn: Marike Lijkendijk

Indlægaf Diemer » fre 05 dec, 2003 19:08

Jeg har den danske udgave og jeg synes det er en rigtig god bog til et så svært emne.

Bogen er skrevet meget letforståeligt og der er mange illustrationer. Man kunne blive skræmt af de mange sider i hvert kapitel hvis man sammenligner med FADL's embryologibog, men det er lidt misvisende da der mange illustrationer og ikke særlig meget tekst per side - kort sagt læser man hurtigt mange sider i denne bog.

Min læsemakker på 3.sem. KU havde købt denne bog og vandt FADL's embryologibog - men han endte med at læse mest efter Langmans.
Brugeravatar
Diemer
Over 100 indlæg
Over 100 indlæg

Uni. el. sygehus: 9600 Aars
Rigtige navn: Tue Diemer

Indlægaf cillets » man 02 aug, 2004 15:39

Jeg læste efter den danske udgave på 3. sem. KU og synes det er en ganske udemærket bog. Der er mange rigtigt gode tegninger og forklaringer er korte uden at være for korte.

Det er dog svært stof, som man skal afsætte meget tid til. Et godt råd til 3.sem. KU er derfor at begynde læsningen af embryologi under metodekurset, mens man har tid nok.
Brugeravatar
cillets
Over 50 indlæg
Over 50 indlæg

Uni. el. sygehus: Holbæk Sygehus
Rigtige navn: Cæcilie Trier Sørensen

Indlægaf frold » fre 03 sep, 2004 14:00

opdateret til 2. udgaven...
Mvh
Frederik

Tag studmed.dk med dig i lommen på m.studmed.dk - en mobilvenlig udgave.
Brugeravatar
frold
Frederik Liljefred
Frederik Liljefred

Uni. el. sygehus: afdeling for hud og hor, OUH
Rigtige navn: Frederik Liljefred
PocketPC: Acer N311

Indlægaf jensemand » tors 28 jul, 2005 22:48

Embryologi på 1-2. sem. i Århus er en underlig fisk - det er Langmans embryologi også - så man kan jo sige de passer godt sammen.

Personilgt har jeg svært ved at beslutte mig om hvad jeg synes om bogen, på den ene side har den nogle vildt gode illustrationer der bare ikke fåes bedre andre steder, men på den anden side er teksten (oversættelsen) til gengæld ofte urimelig dårlig. Nogle gange virker det somom hele bogen blot er blevet kørt gennem babelfish oversætteren for hurtigst muligt at oversætte den

Bogen er forsøgt meget kort, og nogle gange giver den korte gennemgang pote, men ofte sider man tilbage ualmindelig forvirret, nødsadiget til at slå op i anden litteratur. Hvis man til gengæld har en basal forståelse af human embryologi er bogen derimod god til at friske nogle detaljer op, og den er ligeledes god til at skabe et overblik, såfremt man har forstået "the basics"

Bogen er delt op i 2 dele - den almene embryologi og den specielle embryologi. Personligt er jeg mest til den første del (den del der på AU går under histologi) idet kapitlet er nogenlunde letforståeligt hvis man følger godt med i starten. Til gengæld er delen med den specielle embryologi meget svært skrevet, og ofte er den eneste hjælp man får til at forstå bogen de gode tegninger som man må stire på i timevis, for til sidst at fatte sammenhængen.

Jeg er derfor lidt i syv sind om denne bog, men kender ikke umiddelbart til andre alternativer, jeg vil dog sige at de fleste vil kunne forstå den, hvis man ellers bruger tiden på det, jeg synes derfor bogen skal have 2½ stjerne ud af 5 mulige
Brugeravatar
jensemand
Forum-medhjælper
Forum-medhjælper

Uni. el. sygehus: AU
Rigtige navn: Jens Andersen

Indlægaf Claus Svenningsen » man 01 aug, 2005 08:58

En bog som i begyndelsen virker meget uoverskuelig, men med tiden vinder bogen. Jeg har haft stor hjælp at de små korte resumeer efter hvert kapitel, samt de små kliniske opgaver og problemstillinger. Tit og ofte er kapitlet nemmere at læse når man har fået understreget de væsentlige elementer i resumeet.
Mindes dog at især øje og øre-delen er tunge.
Brugeravatar
Claus Svenningsen
Over 25 indlæg
Over 25 indlæg

Uni. el. sygehus: Haderslev Sygehus
Rigtige navn: Claus Svenningsen

Indlægaf AstridK » søn 14 aug, 2005 17:43

Jeg syntes meget dårligt om Langmans. Jeg syntes, den var uklar, rodet og for mig formåede bogen på ingen måde at gøre embryologien logisk eller bare sammenhængende.

Embryolgi er svært, men Langmans gør ikke faget nemmere.

Hvis jeg skulle starte forfra (heldigvis er embryologi en saga blot for mig!) ville jeg aldrig købe denne bog.

0 af 5 stjerner fra mig.
AstridK
Over 25 indlæg
Over 25 indlæg

Uni. el. sygehus: Pitié-Salpêtrière, Paris
Rigtige navn: Astrid

Indlægaf Krelle » tors 25 aug, 2005 15:28

Jeg giver AstridK ret. Embryologi er svært, det er der ingen tvivl om, men denne bog gør det ikke nemmere. Jeg har set fejl mellem selve teksten og resumeet bagerst i kapitlet, noget der absolut ikke gør faget nemmere. Generelt synes jeg bogen bare rodet, og det virker ikke som om de kan finde en systematisk mådeat gå til tingene.

Hvis jeg kunne vælge nu ville jeg vælge en anden bog.
Krelle
Over 100 indlæg
Over 100 indlæg

Rigtige navn: Christian Jensen

Indlægaf fjvb » søn 28 aug, 2005 10:58

Jeg læste også efter denne bog på 3. semester og jeg hadede den mildt sagt i begyndelsen, eller måske var det faget. Jeg spurgte en forelæser om der ikke var andre bøger og han anbefalede Larsens og sagde at den nuværende udgave af Langmans på dansk, svarer til et resume af de engelsek, så man får kun et fuldt udbytte hcis man bruger den til eksamenslæsning efter at have læst stoffet i en anden bog.

Når det er sagt, vil jeg til sidst syntes at embryologi var et af de letteste fag på 3. semester. Problemet er at Ku har lagt forelæsningerne i fagte før de alm. anatomi forelæsninger. selvom det virker logisk at gennemgå udviklingen først er dette meget forvirende. Jeg ville anbefale at man gemte embryologien for hvert emne til man har sat sig godt ind i anatomien, dette virkede utrolig godt for mig. Det er meget lettere at forstå udviklingen når man ikke skal bruge energi på at lære navnene og når man kender resultatet.
Brugeravatar
fjvb
Ny bruger
Ny bruger

Rigtige navn: Flemming Bjerrum

Indlægaf anja_ » tors 10 nov, 2005 21:19

En rotete bok med til tider svært dårlige oversettelser. Fungerer bedre etter et par gjennomlesninger, men jeg synes ikke den gir noe overblikk etter første gjennomlesning. Gode bilder og figurer, men formatet er lite, så man er nødt til å bla frem og tilbake mellom sidene ofte.
Brugeravatar
anja_
Forum-medhjælper
Forum-medhjælper

Rigtige navn: Anja

Indlægaf Columbus » tirs 15 nov, 2005 20:07

Jeg håber 2. udg. er bedre end 1. Jeg læste efter 1. danske udgave til anatomi på AU (1+2 sem) og jeg ville nok hellere have læst den på engelsk. Oversættelsen er elendig efter min mening. Nogle steder er den oversat direkte, så både ord og tegnsætning er oversat fuldstændig tankeløst. Jeg håber der er strammet op i 2. udg
Columbus
Over 5 indlæg
Over 5 indlæg

Uni. el. sygehus: AU
Rigtige navn: Casper Foldager

Indlægaf anja_ » tirs 15 nov, 2005 20:23

Jeg har ikke lest 1. utgave, men 2. utgave er fortsatt dårlig oversatt.
Brugeravatar
anja_
Forum-medhjælper
Forum-medhjælper

Rigtige navn: Anja

Indlægaf Johan_Dagny » man 23 jan, 2006 01:05

Læste efter den engelske 9.ed på 3.sem KU.

Embryologi er meget svært at lære den første gang, men jeg er overbevist om at det kan gøres mere smertefrit end hvad Langman formår. Nu har jeg jo trods alt lært meget af den, men det har krævet et par gennemlæsninger og jeg har ved siden af kikket meget i "Netter's Atlas of Human Embryology" som findes på bibl (anbefalles!). Så den kan sagtens bruges, men jeg ville ikke vælge den igen hvis jeg skulle starte forfra. En stjerne får den dog for... jeg ved faktisk ikke =) Men en stjerne!

/Johan
Johan_Dagny
Over 25 indlæg
Over 25 indlæg

Uni. el. sygehus: KRH
Rigtige navn: Johan Dagnegård

Næste

s

Tilbage til Anatomi

• Andre lignende isndlæg
    Svar