af palantas » lør 29 maj, 2010 15:47
Hejsa
Jeg selv havde også et rædselsfuldt klinikophold da jeg havde medicin og kirurgi. Jeg hadede faktisk en stor del af mine klinikdage og jeg brød mig ikke ret meget om patientkontakten. Tilgengæld fik jeg øjnene op for et par fag senere på studiet. Det viste sig nemlig at jeg fandt Dermatologi og oftalmologi fascinerende, og det blev oftalmologien jeg kom til at følge. Du er også her leder, men du skal ikke lede hjertestop, stabilisere en brækket nakke eller håndtere pårørende til kritisk syge. Det er ambulant arbejde, og selvom nogle er truet af blindhed, så er det langt hen ad vejen korte forløb. Kirurgien er mikrokirurgi (vitreoretinal. stær, hornhindetransplantation osv) samt eksternakirurgi (øjenlåg, tåreveje). Det har været vejen for mig.
Alternative specialer hvor du kan arbejde som læge mere tilbagetrukket: diagnostisk radiologi, klinisk mikrobiologi, klinisk biokemi, patologi (det er altså et fedt speciale!), klinisk farmakologi, klinisk genetik osv osv. Du har i de specialer rigtig gode forskningsmuligheder og behøver som sådan aldrig at have ret meget patientkontakt.
Hilsen Jesper