Emery's Elements of Medical Genetics - Mueller, Young

Emery's Elements of Medical Genetics - Mueller, Young

Indlægaf frold » tors 24 jul, 2003 20:37

Robert F. Mueller, Ian D., MD Young

Paperback: 372 pages ; Dimensions (in inches): 0.75 x 10.50 x 8.50
Publisher: W B Saunders; 11th edition (November 15, 2001)
ISBN: 044307125X

Book Description
Emery's Elements of Medical Genetics has been the world's most trusted genetics text for more than 30 years. With balanced, integrated reporting on both the basic science and clinical implications of genetics, the content has been thoroughly updated for this edition to keep abreast of this fast-changing subject. There is new coverage of hot topics such as gene therapy, the human genome project and ethical issues in medical genetics, whilst a brand new illustration programme has been specially designed to further help students to understand concepts and retain information.
Synopsis
This is a highly popular and established textbook of medical genetics covering both the scientific basis and clinical applications of the subject. The content has been thoroughly updated to keep abreast of this fast-changing area, while a brand new illustration program has been especially designed for this edition to assist students with information retention and concept understanding.
Senest rettet af frold tirs 05 apr, 2005 19:26, rettet i alt 2 gange.
Brugeravatar
frold
Frederik Liljefred
Frederik Liljefred

Uni. el. sygehus: afdeling for hud og hor, OUH
Køn: Mand
Rigtige navn: Frederik Liljefred
PocketPC: Acer N311

Indlægaf Susanne » man 08 sep, 2003 00:24

Denne bog brugte jeg til genetikeksamen på KU. Jeg synes det er en udmærket bog. Det er en basal viden om genetik der kræves til eksamen og det er en indføring heri bogen giver. Kapitel 6+7 er essentielle og derudover er der en masse kapitler af mere eller mindre relevans afhængigt af hvor meget man kan huske om DNA, celledeling osv. Men læser man de kapitler man finder relevante er man meget godt hjulpet på vej. Bogen er krydret med masser af kliniske eksempler på forskellige genetiske defekter og arvelige sygdomme. Jeg kan fuldt ud anbefale denne bog til genetik-undervisningen!
Brugeravatar
Susanne
Special Girl
Special Girl

Uni. el. sygehus: KU
Køn: Kvinde
Rigtige navn: Susanne Bjerregaard

Indlægaf Diemer » søn 14 dec, 2003 21:18

Jeg synes dette er en god, pædagogisk og ikke for omfattende lærebog. Den er let forståelig og indeholder også en del, omend meget basal, cellebiologi.
Bogen er rimeligt godt illustreret med billeder (både sort/hvid og farve) og mange figurer - figurerne er dog i sort/hvid og forskellige nuancer af den samme rødlilla farve.
Brugeravatar
Diemer
Over 100 indlæg
Over 100 indlæg

Uni. el. sygehus: 9600 Aars
Rigtige navn: Tue Diemer

Re: Emery's Elements of Medical Genetics - Mueller, Young

Indlægaf thsyd02 » søn 03 apr, 2005 11:10

Efter min mening er dette en pædagogisk og letforståelig bog. Den er godt opbygget i korte afsnit og forklarer tingene ligefrem og uden for meget ekstra viden. Jeg var meget glad for den, da jeg læste genetik-delen af mol. bio. B på SDU og har ofte brugt den som opslagsbog siden. Afsnittet om populationsgenetik synes jeg er meget bedre end den anbefalede bog (Medical Genetics). Her gives også få eksempler på udregning af Hardy - Weinberg princippet, som mangler i den anden bog. Bagerst i Elements of Medical Genetics er en ordliste med definitioner af de fleste af de ord man møder inden for medicinsk genetik.
Man skal dog læse lidt flere sider i denne bog end i Medical Genetics for at dække pensum, men det er mit indtryk at det faktisk går hurtigere at få siderne læst, idet teksten er mere forståelig. God bog.
Brugeravatar
thsyd02
Over 100 indlæg
Over 100 indlæg

Uni. el. sygehus: SDU
Rigtige navn: Thomas Sydenham

Indlægaf ebsen » tirs 05 apr, 2005 11:11

en ok bog, kort med kliniske eksempler. Den forklare dog ikke de grundlæggende principper nær så godt som jorde og der i ligger fejlen. En så kort bog skal give en klar ingang til grundelelmenterne i genetik.
Brugeravatar
ebsen
Over 25 indlæg
Over 25 indlæg

Køn: Ikke angivet
Rigtige navn: ebbe

Indlægaf AstridK » søn 14 aug, 2005 17:32

Jeg var meget begejstret for Emerys. Jeg syntes, den var pædagogisk, nem at læse og meget spændende skrevet, så jeg kan kun anbefale den.

Jeg havde en meget genetikinteresseret biolgilærer i gymnasiet, så jeg havde også en god forståelse for grundprincipperne. Jeg kan huske en del fra mit hold syntes, den var lidt svær, men det har jeg ikke selv oplevet.
AstridK
Over 25 indlæg
Over 25 indlæg

Uni. el. sygehus: Pitié-Salpêtrière, Paris
Køn: Kvinde
Rigtige navn: Astrid

Indlægaf mgybel » man 23 jan, 2006 01:36

Rimelig OK bog, der dækker pensum på KU, 2. semester ganske udmærket - mangler en nogle udregningseksempler, men det gør Jorde også, så jeg var fint tilfreds.

Også en del udmærkede illustrationer, og mange kliniske eksempler...

- Mikkel
Brugeravatar
mgybel
Over 100 indlæg
Over 100 indlæg

Uni. el. sygehus: Sygehus Nord, Holbæk, urologisk afd.
Rigtige navn: Mikkel Gybel
PocketPC: Dell Axim v50, Windows Mobile 2003

Indlægaf Simon. » tirs 23 dec, 2008 19:03

Jeg vil fraråde at man overhovedet køber en genetik bog til genetik kurset på 2. semester KU.

Der ligger et par fine kompendier ude på manan, og det er rigeligt!! Duk op til SAU timerne (hvilke iøvrigt ofte er forfærdeligt ringe), sov længe når der er forelæsninger, og forstå øvelsen hvor der laves markøranalyse samt fat testen til kromosomøvelsen.. Lav desuden de 10 eksamenssæt som ligger på absalon, og du er godt kørende. Husk at der ikke er karakterer i dette kursus, så take it easy og tag det for hvad det er.. Derudover skal du krydse fingre for ikke at få "blå-øjne-manden" aka Hans Eiberg som SAU underviser.

De kliniske eksempler i Emery's kan du ikke brge til noget som helst, og 90% af det andet som står beskrevet skal du slet ikke kunne. Det er kun typeopgaver til eksamen, så når du har lavet de gamle sæt og har forstået dem, er eksamen intet problem.
http://www.youtube.com/watch?v=arCITMfxvEc

Gør man noget, sker der noget.
Brugeravatar
Simon.
Over 100 indlæg
Over 100 indlæg

Uni. el. sygehus: KU 3. semester
Rigtige navn: Simon

s

Tilbage til Genetik

• Andre lignende isndlæg