af nicolai_blaa » ons 03 sep, 2003 12:18
Jeg anvendte Netters atlas (købt hos Novartis til så vidt jeg husker ca. 400(!) kr) til 3. semersters anatomi, og den levede fuldt ud op til kravene og mere til.
Den er pædagogisk opbygget, således at man på få plancher får et godt overblik over den pågældende del af legemet, hvorefter de følgende plancher går mere i detaljer.
Arterier er røde, vener blå, lymfesystemet grønt.
Muskelinsertioner og -udspring er farvet hhv. blå og røde (i modsætning til Sobotta, hvor alt er en pærevælling).
Tegningerne er klare i stregen og samtidig detaljerede (Sobotta bliver efter min mening temmelig gnidret...).
Og frem for alt - den er usædvanlig let at slå op i!
Man finder let nogle plancher, som giver et godt billede af den pågældende struktur, og det er sjældent, at man føler, at opslaget var nyttesløst pga. at strukturen f.eks. er næsten helt dækket af en anden struktur. Sidstnævnte, har jeg indtryk af, er et ret stort problem i Sobotta: sidehenvisningerne i indexet fører som oftest til ret ubrugelige billeder af det, man søgte efter.
Min læsemakker havde Sobotta, og da vi i de sidste ugers desperate spotteri inden eksamen havde knogler og atlasser med ned i spotsalen fandt vi hurtigt ud af, hvor mange fordele, der er ved Netter. Gang på gang var jeg den hurtigste til at finde et overskueligt billede af en struktur, hvor Sobotta ofte var ret hjælpeløs.
Plancherne i Netter var samtidig opbygget på en måde, så man kunne gennemgå en legemsdel ved hjælp af ganske få plancher, hvorimod man skulle bladre febrilsk frem og tilbage i Sobotta for at finde det samme.
Opbygningen i Netter minder meget om opbygningen i lærebøgerne, hvilket gør den til et fremragende hjælperedskab!
Tidligere var det sådan, at det kun var Netter, der havde de korrekte latinske termer, men nu, hvor der er kommet en ny udgave af Sobotta, burde der ikke længere være forskel her - man skal dog være opmærksom på den engelske lægelatin, hvis man alligevel køber gamle Sobotta'er brugt.
Eneste minus ved Netter er efter sigende plancherne over CNS - personligt fandt jeg dog Netter dækkende for kurset: kun, hvis man søgte at finde nogle af de obskure små hjernekerner, som beskrives i Basal Neuroanatomi, ledte man forgæves; jeg ved ikke, om Sobotta er bedre på det punkt?
Til gengæld var min læsemakker MEGET begejstret over Netters illustrationer af hjernens kar/sinus: på få sider falder alt på plads, og man kan i princippet helt skippe kapitlet i lærebogen, hvis man har kigget lidt på Netters plancher. Her falder Sobotta håbløst ved siden af...
ALT I ALT: Køb Netter!
Den koster under en tredjedel af Sobotta, man behøver ikke at tænke på, om termerne er korrekt latinske, og min læsemakker (som brugte Sobotta) ville til enhver tid have anvendt Netter fra starten, hvis hun havde opdaget dens fordele tidligere...!
nicolai ldm